'Rijke teksten in alle vakken'

- Een online kennisuitwisseling over vakoverschrijdend werken met teksten. - 


Het artikel 'Rijke teksten in alle vakken - Een online kennisuitwisseling over vakoverschrijdend werken met teksten' was in november te lezen in Fons 15. 

Het artikel sprak me aan omdat we tijdens de lessen op school al vaker spraken over vakoverschrijdend werken. Ik verwachtte dan ook concrete tips en uitleg over hoe je dit dan wel kon doen.

In het artikel ging het voornamelijk over de online kennisuitwisseling die plaatsvond in juni 2021. In Fons 13 werd reeds een oproep gedaan naar leerkrachten die over de vakken heen met rijke teksten gewerkt hadden. Met welke teksten hadden zij gewerkt en hoe gingen ze hiermee aan de slag? Hierop ontving de redactie van Fons diverse antwoorden, gaande van boekfragmenten en artikels uit kranten en magazines tot audiovisueel materiaal. 

Hoe wordt er met de teksten gewerkt?

Hierbij ligt, volgens het artikel, vaak het initiatief bij de leraar Nederlands. "Om het vak Nederlands inhoudelijk te laten aansluiten bij doelstellingen van andere vakken, rijkt de leraar Nederlands vaak de hand naar collega's van die andere vakken." Een samenwerking komt blijkbaar vaak voor met het vak geschiedenis. Teksten die leerlingen voor geschiedenis moeten lezen, worden dan bijvoorbeeld samengevat in de les Nederlands. Maar ook leraren Engels en Informatica werkten al vakoverschrijdend samen (zie voorbeelden in het artikel). 

Hoe kan vakoverschrijdende samenwerking slagen?

Het artikel formuleerde enkele tips om de vakoverschrijdende samenwerking vlot te laten verlopen. De verschillende tips zijn zeker nuttig voor elke leraar die hiermee aan de slag wilt gaan.

In het artikel worden ook enkele interactieve werkvormen aangehaald om te werken met rijke teksten. Daarnaast kan je op Fons+ een volledig overzicht krijgen van de teksten die de leraren instuurden. Ook hier worden weer handige tips gegeven om ermee aan de slag te gaan in de klas.


Hoewel het artikel vooral ging over de bespreking van de online kennisuitwisseling en de concrete informatie die hieruit verder kwam, gaf het me ook vele tips om aan de slag te gaan met vakoverschrijdend werken. Ik ben ervan overtuigd dat leerlingen niet enkel binnen het vak Nederlands aan de slag moeten gaan met teksten en dat het daarnaast ook nuttig is dat teksten uit andere vakken binnengehaald worden in de les Nederlands. Dit lijkt me een win-win voor alle vakken en voor de leerlingen zelf. De tips en teksten die aangehaald werden, neem ik dus zeker mee naar de onderwijspraktijk. 

Wat denk jij trouwens van vakoverschrijdend werken? Laat het me zeker weten in de reacties. 


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren


Het volledige artikel kan je vinden in dit document:

Bron
Algoet, M., Van Dingenen, M., Hauben, M., Verhelst, L., Pereira, C., & Rijckaert, H. (november 2021). Rijke teksten in alle vakken. Fons, 7, 34-35.


- Artikel Vaktijdschrift 2 - 

 

Reacties