"Assisen Online: De Badkuipmoord"

Assisen online: De Badkuipmoord


"Op 23 september 2018 wordt de vijfenvijftig jarige Luc Maes dood in zijn badkuip aangetroffen. Hoewel er eerst aan een ongeval of zelfdoding wordt gedacht, blijkt al snel dat het om moord gaat. Alle vermoedens wijzen in de richting van Cathy Desutter, echtgenote van Luc Maes. Twee jaar later komt de zaak voor het Hof van Assisen. Het is aan de jury om te beslissen over schuld of onschuld."


Toen ik deze omschrijving las, dacht ik dat het zeker de moeite waard zou zijn om een ticketje te kopen. Zelf ben ik enorme fan van Vlaamse politie- en detectiveseries. Hierdoor dacht ik meteen dat deze online toneelvoorstelling me ook wel zou bevallen. 

In het begin kwam het, naar mijn mening, een beetje traag op gang. Er was weinig info tijdens de filmpjes en ik had nog niet echt een 'wauw' gevoel. 
Vanaf de tweede dag van het proces werden de filmpjes boeiender en kregen we meer en meer zicht op het verhaal. Ik merkte bij mezelf dat ik ook bepaalde zaken op begon te schrijven om aan het einde een goed beeld te kunnen vormen van deze zaak. De kijkers moesten nu eenmaal, als jurylid, een oordeel kunnen vormen over de (on)schuld van Cathy. 

Persoonlijk vond ik het heel fijn dat je de filmpjes kon bekijken wanneer je daar tijd voor had. Elke dag was er een tijdschema en werden de filmpjes op een bepaald tijdstip op de site gezet, maar gelukkig bleven de filmpjes ook tot het einde van het proces online staan. Zo had je de mogelijkheid om de filmpjes aan één stuk te bekijken of pas een dag later. Uiteindelijk kregen we, na de vrijspraak van Cathy, gelukkig ook een filmpje van de feiten. Zo wisten we wie de dader was.

Toch had ik wel verwacht dat de filmpjes op een andere manier gemaakt zouden zijn. Ik dacht op voorhand dat er misschien meer interactie zou zijn, dat er meerdere personen in één filmpje zouden meespelen of dat de setting echt een rechtszaal zou zijn. Dit was niet zo. De filmpjes mochten voor mij gedetailleerder en diepgaander zijn, maar ik heb daarom niet minder plezier gehad in het bekijken en het beleven van de rechtszaak. 

Het was de eerste keer dat ik een theaterstuk op deze manier, online, volgde. Het was een fijne en unieke ervaring. Mits een aantal aanpassingen en meer gedetailleerde filmpjes, zou ik zeker volgende keer nog eens een ticketje kopen. En hoewel het wel wat tijd koste om alle filmpjes te bekijken, was het zeker een fijne en interessante ervaring om eens vanuit je 'kot' mee te volgen.


Veel kijk- en leesplezier!
Yana Vermeiren



Bijlage: Ticket 
















- Cultuurevenement 1 - 

Reacties