"Kerstekinderen - Sven De Ridder Company"

 Kerstekinderen - Sven De Ridder Company 

Cast: Sven De Ridder, Gunther Levi, Margot Hallemans, Joyce Beullens, Brik Van Dyck



Op maandag 3 januari ging ik, samen met mijn broer, naar de kerstkomedie "Kerstekinderen" in het Fakkeltheater (Rode Zaal) in Antwerpen. Mijn broer gaf me de tickets cadeau voor Kerstmis, stiekem omdat hij dan ook mee kon gaan, want hij is zelf enorme fan van theaterstukken. En na de afgelaste eindejaarsconference van Kamal Kharmach, waar ik initieel naartoe zou gaan, was het dan ook een welgekomen cadeautje voor mij. Achteraf bleek het zeker een kerstcadeau te zijn dat de moeite waard was! 

Kerstekinderen: 'De studentes verpleegkunde, Lola en Sofie, worden op kerstdag 21 jaar en dat willen ze samen stevig vieren op skivakantie in Oostenrijk. Dat is echter niet naar de zin van Vic en Stef, die stiekem hun dochters achterna reizen om een oogje in het zeil te houden. Wanneer de vaders ontdekken dat hun meisjes skiles krijgen van hun oude vriend Seppe, die lang geleden nog hun beider echtgenotes versierde, gaan de sneeuwpoppen in Sölden aan het dansen. Een sneeuwige kerstkomedie van Brik Van Dyck en Sven De Ridder.' 

Ik moet toegeven dat het voor mij alweer een hele tijd geleden was dat ik nog naar een theaterstuk ging kijken. Meestal heb ik eerder een voorkeur voor muziekoptredens, shows van comedians, ... Dit was dus eens iets anders. 

Wat ik, eerst en vooral, fijn vind aan kleinere theaterzalen, is dat er een gezellige sfeer hangt al vanaf het binnenkomen. Je hebt de mogelijkheid tot het nuttigen van een drankje, wordt (soms) persoonlijk begroet door (een van de) acteurs, ... Dat maakt de hele ervaring aangenaam en boeiend voor mij. En toen moest het stuk nog van start gaan... 

Laat me beginnen met het feit dat ik écht goed gelachen heb met deze kerstkomedie, van het begin tot het einde. Het hele verhaal was goed opgebouwd en verraste vaak. De interactie met het publiek, op bepaalde momenten tijdens het stuk, zorgde ook voor leuke situaties en scènes. Ik ben daarnaast ook wel fan van Sven De Ridder en ik genoot ervan om hem bezig te zien op het podium. Je merkte aan alles dat de acteurs oprecht gelukkig waren dat ze weer op het podium konden staan. 

Daarnaast wil ik ook aanhalen dat het decor een grote meerwaarde was voor het stuk. We waanden ons als publiek echt in het hotel van een groot skigebied. Aan alle details was gedacht. Ook de muziek zorgde voor een algehele kerstsfeer. Voor dit theaterstuk werd zelfs een eigen kerstsong gemaakt (Christmas Fire - Sven De Ridder Company) die op Spotify terechtkwam. Ik zat er dagen later nog mee in mijn hoofd. 

Ik denk dat het voor leerlingen ook zeker een meerwaarde kan zijn om naar theaterstukken te gaan kijken, zowel met de klas op een schooldag, als in hun vrije tijd. Dit moet, naar mijn mening, niet altijd een theaterstuk met een moeilijk of zwaar thema zijn. Ook een komediestuk kan, wat mij betreft, zeker een meerwaarde zijn voor hen. Leerlingen zullen alleszins geprikkeld worden om misschien eens vaker naar de theaterzaal te trekken. En ook de verschillende toneeltekens kunnen hen, aan de hand van een theaterstuk als dit, zeker bijgebracht worden. 


Het was voor mij alvast een avond om even mijn hoofd leeg te maken en te genieten van dit grappige stuk. Qua ontspanning tijdens het blokken voor de examens, kon dit dus zeker tellen!

Ik vond het, echt waar, een aanrader voor jong en oud. Dat smaakt naar meer.


Veel kijk- en leesplezier!
Yana Vermeiren



Bijlage: Tickets (op naam van mijn broer)


- Cultuurevenement 3 -

Reacties

  1. Dag Yana!

    Ik merk dat je nogal fan bent van comedians/comediennes. Ikzelf ben ook enorme fan van stand-up comedy, en in het bijzonder van Philippe Geubels. Ik ben dan ook zeer blij dat de tweede reeks van Taboe sinds kort uitgezonden wordt.

    Van welke comedian ben jij in het bijzonder fan? Ik hoor het graag van je.

    Groetjes

    Ferre

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten