"De Cooke & Verhulst Show"

 De Cooke & Verhulst Show

- Een kijkje achter de schermen van de tv-opnames - 


'Dames en heren. Het is woensdag 6 oktober. Hier zijn ze dan, de gastheren voor vanavond: Cooke en Verhulst.' Dé zin waarmee mijn woensdagavond begon. 

Na een drankje, gingen we om 18.00u de studio in. De publieksopwarmer gebruikte vervolgens het eerste halfuur om het publiek te doen lachen en applaudisseren. Camera's en geluidsapparatuur namen de eerste beelden, het gelach en het applaus op nog voor de show van start zou gaan. Deze opnames zouden ze later in de aflevering monteren.                                                                                                  Daarna begon de show. Ik zat helemaal vooraan en kon zo alles goed horen en zien. De vele indrukken waren enorm en ik zat volledig in de sfeer van de show. 

Zelf vond ik het enorm interessant om eens te beleven hoe de opnames van een tv-programma verlopen. Dit had ik nooit eerder gedaan. Ik probeer elke avond naar de show te kijken op televisie en vond het dan ook indrukwekkend om te zien wat er achter de schermen gebeurt. Stiekem ook omdat ik wel fan ben van Gert en James als duo, die overigens enorm sympathiek waren naar het publiek toe. 

Wat enorm leuk was, waren de muzikale intermezzo's tijdens de show. De liveband speelde, op momenten dat het publiek even moest wachten, verschillende bekende songs. De sfeer zat er op deze manier goed in. 

Vooraf had ik zeker verwacht dat er vaker bepaalde stukken opnieuw opgenomen zouden moeten worden, maar dit viel erg goed mee. Vele (tussen)stukken en gesprekken gingen van de eerste keer goed. Ik was daarnaast ook enorm onder de indruk van alle cameratechnieken, opnametechnieken, ... die tijdens de opnames gebruikt werden en het aantal mensen dat aan de opnames meewerkte. Ik moet toegeven dat ik toch verbaasd was van de hoeveelheid werk dat er komt kijken bij zulke tv-opnames. Het was enorm boeiend om eens stil te staan bij de weg die een tv-programma aflegt alvorens op je scherm te verschijnen. We konden namelijk een uur na het einde van de opnames reeds naar de show kijken op onze televisie. Grappig ook om dan te zien welke stukken en grappige momenten nog in de show zaten en welke eruit waren geknipt. 

Om dit blogbericht af te sluiten, wil ik jullie, lezers, maar zeker ook leerlingen van het secundair onderwijs, aanraden om eens een opname (of meerdere) bij te wonen. De sfeer, de (camera)technieken, de hoeveelheid werk achter de schermen, ... geven je toch een ander beeld op de tv-wereld. Het heeft mij in ieder geval positief verrast en een leuke avond opgeleverd. Dit wil ik zeker nog een keer doen. 

Het was voor mij een fijne ervaring en hopelijk wordt het dat ook voor jullie! 

Veel kijk- en leesplezier!
Yana Vermeiren


Bijlage: Ticket/Foto's


 

    Inschrijving: Bevestiging Publiek Cooke & Verhulst Show



- Cultuurevenement 1 -

Reacties

  1. Dag Yana,

    Wat leuk om te lezen dat jij naar De Cooke & Verhulst Show bent gaan kijken. Ik heb zelf al enkele figuraties voor tv-series gedaan, maar met de opnames van een talkshow heb ik nog geen ervaring. Uit jouw blogpost kan ik alvast afleiden dat het zeker een aanrader was.

    Ik vond het interessant om te lezen dat zelfs voor de start van de show het applaus opgenomen werd. Wanneer je naar de show kijkt op televisie kan je naar mijn mening niet afleiden dat het applaus in het programma gemonteerd werd. Bij figuraties wordt dezelfde scène vaak opnieuw opgenomen, maar ik had niet verwacht dat dit bij een talkshow ook het geval zou zijn. Op televisie komt alles naturel en vlot over en lijkt het niet alsof het gesprek meermaals gedaan werd.

    Ik ben erg enthousiast geworden na het lezen van jouw blogpost. Samen met Ann en Lotte schreef ik me vorige week zelfs al in om ook een opname van De Cooke & Verhulst Show bij te wonen. Hopelijk worden we geselecteerd en beleven we een even positieve ervaring. Neem gerust een kijkje op mijn blog via https://cultuurportfolioyantheasselbergh.blogspot.com. Wie weet vind je er binnenkort een blogpost over De Cooke & Verhulst Show terug.

    Nog veel plezier met het verrijken van je cultuur!

    Yanthe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Yana!

    Yanthe vermeldt het hierboven ook al: we hadden ons samen ingeschreven om een opname van De Cook & Verhulst Show bij te wonen. Jammer genoeg zijn we niet geselecteerd en dus moeten we op zoek naar een ander cultuurevenement. Toch vind ik het heel interessant om te lezen wat we gemist hebben. Als ik jouw positieve reacties lees, vind ik het stiekem toch wel heel jammer dat we er niet bij konden zijn.

    Tijdens het vierde middelbaar ben ik naar de opnames van Tegen De Sterren Op geweest. Ik had daarbij een gelijkaardige ervaring als jij. Ik vond het ook zalig. De camera- en opnametechnieken, daar kruipt onzettend veel werk in en ik was er erg van onder de indruk. Ik vind dat iedereen eens zo'n opname moet bijwonen. Dan besef je pas dat er enorm veel werk kruipt in het opnemen van een talkshow.

    Vriendelijke groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten