‘Wappie’ verkozen tot woord van het jaar bij Onze Taal'

 


'Het Genootschap Onze Taal heeft 'wappie' verkozen tot het Onze Taalwoord van 2021. Dat maakte de directeur van de taalvereniging, Vibeke Roeper, bekend op de Nederlandse radio. Enkele dagen geleden was 'knaldrang' al verkozen tot woord van het jaar 2021 door Van Dale.'

Het einde van een jaar betekent ook het kiezen van enkele 'woorden van het jaar'. Een heleboel nieuwe woorden deden het afgelopen jaar hun intrede. Het zal jullie niet verbazen dat veel van die woorden te maken hebben met de coronacrisis die ons leven ook in 2021 bleef beheersen. 

Eerder werd door Van Dale het woord 'knaldrang' verkozen tot woord van het jaar 2021 in België. 'Ma stobbe' werd kinderwoord van het jaar en 'bestie' werd tienerwoord van het jaar. Ook in Nederland organiseert Van Dale een gelijkaardige verkiezing. Sidenote: opvallend wel dat het kinder- en tienerwoord van het jaar niets met corona te maken heeft, in tegenstelling tot de winnaars van 'het woord van het jaar'.

Ook het Genootschap Onze Taal kiest jaarlijks een woord van het jaar. Dit genootschap is een Nederlandse vereniging voor taalliefhebbers die ook maandelijks het tijdschrift 'Onze Taal' publiceren. Hun keuze viel dit jaar op het woord 'wappie'. Dit woord haalde het van 'snottebellenprotocol' (2de plaats) en 'pandemoe' (3de plaats). 

Wacht even..., wat is een 'wappie'? 

"Een wappie is een persoon die een andere kijk op de feiten heeft, bijvoorbeeld als het gaat om het pandemiebeleid, en die daarom soms raar wordt gevonden."

Het woord 'wappie' bestaat al langer en ik had er wel eens van gehoord in een andere betekenis. Het was aanvankelijk dan ook een bijvoeglijk naamwoord dat ik vooral kende als 'iemand die niet goed wijs is'. De laatste jaren werd het meer en meer als zelfstandig naamwoord gebruikt. 

Als ik even kijk naar de verschillende nominaties voor 'woord van het jaar', zowel bij Van Dale als bij 'Onze Taal', moet ik toch zeggen dat ik veel van de woorden niet echt ken. Vooral de kinder- en tienerwoorden deden niet meteen een belletje rinkelen bij mij. Ik ben dus toch maar even op zoek gegaan naar de betekenis van sommige woorden om in de klas weer helemaal mee te zijn. 


En nu dan mijn vraag voor jullie: Wat was jullie favoriete woord van 2021? Laat het me zeker weten. 


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren


Lees het volledige artikel op: https://www.standaard.be/cnt/dmf20211225_94631433 

of via dit document:

https://drive.google.com/file/d/1Cn0HbdGsUQ8hnIwjfRNSmcyOjVMEu0nV/view?usp=sharing


Bron: De Standaard. (25 december 2021). ‘Wappie’ verkozen tot woord van het jaar bij Onze Taal. Opgehaald van De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20211225_94631433

 

- Mediaknipsel 3 -


Reacties

  1. Hoi Yana

    Voor mij is dit de eerste keer dat ik het woord 'wappie' tegenkom. Daarom vind ik het een beetje bizar dat het door Onze Taal is gekozen tot woord van het jaar. 'Wappie' klinkt wel grappig. Misschien moet ik het meer gaan gebruiken in mijn dagelijkse vocabulaire. Mijn favoriete woorden van 2021 waren toch wel 'zelftest' en 'boosterprik'.

    Groetjes
    Jana

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten