"En Ik Dan?"

En Ik Dan? - Luc Descamps 

- Hoe vergeef je iemand die je op je zevende zomaar achterliet? -



Emma krijgt hét cadeau van haar leven op haar veertiende verjaardag. Haar vader, die zeven jaar geleden het gezin verliet, neemt haar mee op reis naar Amerika. Haar mama is minder enthousiast. Is het geschenk wel zo mooi als het lijkt? Kent Emma haar vader genoeg om alleen met hem op reis te gaan? Misschien is de terughoudendheid van haar moeder niet helemaal onterecht...

Dit boek koos ik omwille van de korte inhoud én de leuke cover van het boek. De korte inhoud maakte me nieuwsgierig naar het verhaal want: 'Hoe vergeef je iemand die je op je zevende zomaar achterliet?' en 'Maakt een reis goed wat er in het verleden gebeurd is?'.  

Vanaf de 1e pagina zit je meteen helemaal in het verhaal en kan je je zeker inleven in het hoofdpersonage. Een leuke rode draad doorheen het boek is de Wet van Murphy, die zich het gehele verhaal laat gelden.

Ik zou het boek omschrijven als een vlot te lezen boek met korte hoofdstukken op maat van 12 tot 14-jarigen.  De schrijfstijl en het verhaal op zich, maakt het een goed boek voor deze leeftijdscategorie. 
Ik vond het zelf een fijn boek om te lezen, maar merkte wel dat het boek echt op maat was van iets jongere lezers. Het boek werd geschreven in de taal die het hoofdpersonage, een meisje van 14, gebruikt. Je wordt volledig meegenomen in de leefwereld van een tiener: sms-berichten, chatberichten, jongerentaal, .. 

Na een tijdje werd het boek een beetje langdradig en voorspelbaar. Het einde was niet erg verrassend, maar wel mooi omwille van de veranderde relatie tussen Emma en haar vader. 
Ik vond het boek fijn om lezen en kan ik me inbeelden dat iets jongere lezers zich in dit boek zeker kunnen herkennen. 

Mijn conclusie: een goed boek voor lezers van 12 tot 14 jaar! 


Veel leesplezier! 
Yana


- Boek Kinder- en Jeugdjury 2 - 


Reacties

  1. Dag Yana

    Zoals je het beschrijft, klinkt dit inderdaad als een leuk boek. Ik had het boek zelf ook graag willen lezen, maar doordat de bibliotheken nu al enige tijd gesloten zijn, is dit mij niet gelukt. Ik ben blij dat je nog niet teveel over het boek vertelt, want nu ben ik nog steeds nieuwsgierig naar wat er op reis allemaal gebeurt. Ik vind het wel heel fijn om te weten dat het einde mooi is, want hier hou ik wel van.

    Ik begrijp wel dat je schrijft dat het een echt boek voor tieners is, dit heb ik zelf ook al bij enkele boeken ervaren. Zoals ik het lees, lijkt het verhaal me redelijk eenduidig zonder al te veel nevenpersonages en -gebeurtenissen. Dit kan inderdaad wel eens langdradig worden.

    Ik zet het boek in elk geval bij op mijn leeslijstje, maar door het langdradigere verhaal, zal het niet meteen bovenaan staan.

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten