'Podcasts en luistervaardigheid: een concrete lessenreeks bij de podcast Bob'



In Fons 15 verscheen het volgende artikel: 'Podcasts en luistervaardigheid: een concrete lessenreeks bij de podcast Bob'. Dit artikel sprak me in de eerste plaats aan omdat podcasts alsmaar meer aan populariteit winnen. Ik wilde wel eens te weten komen op welke manier je zo'n podcast nu juist in de les Nederlands kan gebruiken. 

Leerlingen luisteren in hun vrije tijd steeds vaker naar podcasts waarbij een specifiek onderwerp (sport, actua, populaire cultuur, ...) centraal staat. De term 'podcasting' kende de laatste jaren ook een sterke verbreding: meer en meer online programma's worden onder de term geplakt. Hoog tijd dus om eens een concrete lessenreeks aan te reiken voor de lessen Nederlands, moet de redactie van Fons gedacht hebben.

Het artikel in Fons geeft ons een uitgewerkte en motiverende lessenreeks cadeau. In de lessenreeks gebruiken ze de documentaire podcast 'Bob' om het luisteren van leerlingen aan te scherpen en hen kritisch aan de slag te laten gaan met informatie en hun eigen opvattingen. Dit doen ze via een gedifferentieerd pad waarbij de leerlingen, op basis van hun interesses (wetenschap, cultuur, ...), een bepaald spoor uitdiepen. Leerlingen kiezen voor het filosofisch spoor, het culturele spoor, het wetenschappelijke spoor of het 'verhalen vertellen'.

In het artikel wordt aangegeven dat luistervaardigheid hoofdzakelijk als test in de klaspraktijk aan bod komt. 
"Leerlingen beluisteren een fragment, maken notities en lossen nadien vragen over de inhoud op. Dit resulteert vaak in statische lessen, waarbij belangrijke didactische uitgangspunten (luisterdoel vooropstellen, actief inzetten van strategieën) naar de achtergrond verdwijnen."

 Fons wil met het aanbieden van deze lessenreeks verder gaan dan het te vrijblijvend beluisteren van een tekst of het beantwoorden van inhoudsvragen. 

De lessenreeks werd ook effectief uitgetest in enkele klassen van het 5de middelbaar. Vooral de keuzevrijheid die de leerlingen kregen om hun eigen spoor te kiezen, werkte motiverend.
Na het bekijken van de lessenreeks en het lezen van het artikel, werd mij duidelijk dat deze lessenreeks echt wel bedoeld is voor de hogere jaren (5de - 6de middelbaar). Toch kan je, aan de hand van de uitgewerkte lessenreeks en de oefeningen, ook voor de jongere jaren zeker gebruik maken van podcasts om de luistervaardigheid van leerlingen aan te scherpen. Al zal je dan toch enkele zaken moeten aanpassen in de lessenreeks, lijkt mij.

Het artikel motiveerde mij alleszins om zelf ook eens een podcast te gebruiken tijdens de lessen Nederlands. 

En jij? Sta je er zelf voor open om eens een podcast in je les te gebruiken? 


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren


Het volledige artikel kan je vinden in dit document:
De uitgewerkte lessenreeks vind je terug bij Fons+. 

Bron: 
Bombeke, G., Eren, M., Creten, P. & Tuerlinckx, S. (november 2021). Podcasts en luistervaardigheid: een concrete lessenreeks bij de podcast BOB. Fons, 7, 13-15.


- Artikel Vaktijdschrift 1 - 

Reacties