"Ik zal op je wachten"

 Ik zal op je wachten - Luc Hanegreefs

- Een gevoelig verhaal over liefde, verlies en hoop, tegen een historische achtergrond. - 



 "Wanneer Jen Burton - zeer tegen haar zin - de bejaarde Berenice moet interviewen voor een schoolopdracht, weet ze nog niet dat haar leven helemaal zal veranderen. Maar dan begint Berenice te vertellen over haar jeugd tijdens de Tweede Wereldoorlog, en over de bemanningen van de Amerikaanse bommenwerpers op de basis vlak bij haar huis, op het Engelse platteland. Een vermiste vliegenier, een bemoeizuchtige moeder, een verboden liefde... Langzaam begint Jen te beseffen dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze dacht."

Dit keer koos ik voor een jeugdboek buiten mijn comfortzone. Boeken over oorlogsverhalen spreken me meestal niet erg aan. Toch wilde ik dit keer proberen om me te laten verrassen door een verhaal als dit. Ik was dus, in eerste instantie, zeer benieuwd of het boek me zou (blijven) boeien. 

Het verhaal in dit boek speelt zich voornamelijk af in Engeland, meer bepaald in Shipton Heath, een dorpje waar tijdens de Tweede Wereldoorlog een legerbasis van de Amerikanen gelegen was. Tijdens het hele verhaal wordt er afgewisseld tussen heden en verleden. De lezer krijgt daarbovenop zowel een beeld van de jonge Berenice en de vliegenier (uit het verleden) als van de oude Berenice en Jen (in het heden). Er wordt veelvuldig gewisseld tussen verschillende vertelstandpunten. 
De titel van het boek geeft meteen ook een belangrijk thema van het boek aan. Naast Berenice, die wacht op de Amerikaanse vliegenier Weston, wacht ook Jen op iemand, namelijk haar vader. 
Al snel ontwikkelt zich een verhaal in heden en verleden waarin duidelijk wordt dat Jen veel gemeen heeft met de jonge Berenice. 

Qua verhaal vond ik dit zeker een mooi en interessant boek om te lezen. De verschillende afwisselingen tussen heden en verleden, stoorden mij niet en maakten het verhaal voor mij juist boeiender. Het was fijn dat je als lezer ook een beeld kreeg van de verschillende personages door het afwisselen van de vertelstandpunten. Voor een analyse of bespreking over verschillende vertelstandpunten en vertelperspectieven, zou het overigens een goed boek zijn om in de klas te gebruiken.

Ik werd meegenomen in enkele belangrijke momenten in het leven van de hoofdpersonages, maar er bleven ook zeker open gaten die je zelf in kon vullen. Je krijgt bijvoorbeeld weinig details over de uiterlijke kenmerken van de personages. In tegenstelling tot de uiterlijkheden, worden de karakters van de hoofdpersonages (Jen en Berenice) wel uitvoeriger beschreven. Daarnaast blijft het einde ook een redelijk open einde dat je als lezer zelf kan invullen. 

Het verhaal wordt verteld tegen een historische achtergrond. Aan bepaalde beschreven details merkte ik, als lezer, dat de auteur ook zijn tijd nam om enkele zaken op te zoeken over Amerikaanse legerbasissen en modellen van vliegtuigen die er toen gebruikt werden. En hoewel het verhaal van de hoofdpersonages over liefde en verlies meer op de voorgrond trad in het boek, vond ik het toch fijn dat ik ook meer te weten kwam over bepaalde zaken die zich tijdens WOII hebben afgespeeld. 

Hoewel ik er een beetje tegenop keek om het boek te lezen (omdat ik nooit een oorlogsverhaal als eerste keuze zou lezen) en het verhaal soms wat voorspelbaar was, heeft het boek me toch aangenaam verrast. Het verhaal las voor mij erg vlot en de personages kwamen levensecht over, waardoor ik mezelf echt kon inleven in hun verhaal. Het boek is ook zeker boeiend voor jongeren die graag verhalen lezen tegen een historische achtergrond. 
En wie weet... misschien waag ik me nog wel eens aan een oorlogsverhaal... ;)


Conclusie: Een mooi boek voor lezers vanaf 14 jaar!


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren


(Bron: Hanegreefs, L. (2019). Ik zal op je wachten. Hasselt: Clavis Uitgeverij.) 


- Jeugdboek 2 -

Reacties