"Stiefkind"

 Stiefkind - Selma Noort

- Een boek over opvoeding, keuzes maken, liefde, haat en zinloos geweld  - 



 "Virginia is vijftien. Omdat haar moeder niet goed voor haar zorgde, woont ze sinds haar zevende bij haar vader en stiefmoeder. Na een ruzie met haar vader besluit ze in een opwelling de herfstvakantie bij haar moeder door te brengen. Onderweg komen er hooligans in de trein. Virginia filmt de mishandeling van een conducteur met haar mobiel, met de bedoeling het filmpje naar de politie te sturen. Maar ze bedenkt zich als ze eenmaal bij haar moeder in het huis vol herinneringen is, en haar moeders nieuwe vriend een van de hooligans blijkt te zijn..."

De korte inhoud van dit boek wekte mijn nieuwsgierigheid. Hoe zou de vakantie van Virginia verlopen bij een moeder die ze al zo lang niet gezien had? En wat met de vriend van haar moeder, die een hooligan blijkt te zijn? 

Het verhaal gaat over een aantal thema's die voor jongeren zeker herkenbaar kunnen zijn, ook al hebben ze de situaties zelf niet meegemaakt. Een jonge puber, Virginia, die hoopt dat haar moeder veranderd is en haar mening over haar ouders evalueert: wie is goed en wie niet? Daarnaast is ze ook nog getuige van zinloos geweld op de trein door een groep hooligans én moet ze daarbij een keuze maken: het filmpje dat ze maakte laten zien aan de politie of zwijgen over de nieuwe vriend van haar moeder. 

Ondanks de verwachting dat het een zwaarder boek zou worden, kwamen er toch ook 'leukere' thema's, zoals liefde en vriendschap, aan bod. Dit maakte het geheel zeker luchtig genoeg. 

Het uitgewerkte personage van Virginia vond ik wel erg herkenbaar voor jongeren. Dit zorgde ervoor dat je je goed kon inleven in het verhaal.  De vlot geschreven en korte hoofdstukken zorgde ervoor dat het boek prettig leesbaar was. Het grote contrast tussen de twee leefwerelden van het hoofdpersonage wordt duidelijk omschreven en zorgt ervoor dat je als lezer ook een kant kiest in het verhaal. Het dilemma (rond het filmpje) waarmee Virginia te maken krijgt, voegt daarnaast wat spanning toe in het boek, zonder dat het een thriller wordt. De thematiek van het boek liet me ook nadenken over wat ik zou doen als ik in de plaats van het hoofdpersonage was.
Enkel in het begin was het boek af en toe een beetje verwarrend door de vele flashbacks. Je moest vaak wisselen tussen heden en verleden en dat was niet altijd duidelijk aangegeven, vond ik. Eenmaal je daarmee vertrouwd was, las het boek als een trein. Al moet ik zeggen dat de vele verschillende thema's misschien iets meer uitgediept konden worden of iets meer inhoud konden krijgen.

Ondanks de voorspelbaarheid van het verhaal, vond ik het een toegankelijk boek (zeker voor jongere lezers) dat ik in één ruk heb uitgelezen.

Conclusie: Een leuk boek voor lezers vanaf 13 jaar!


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren


(Bron: Noort, S. (2019). Stiefkind. Amsterdam: Uitgeverij Leopold.) 


- Jeugdboek 1 -

Reacties

  1. Dag Yana

    Net zoals jou heb ik dit boek gelezen. Ik deel dezelfde mening: het boek leest als een trein en is een zekere aanrader voor de jeugd!

    Het fijne aan dit verhaal is dat er verschillende thema's in voor komen. Dit zorgt voor veel afwisseling. Door de verschillende thema's zal iedere tiener inderdaad wel een klein stukje van zichzelf in Virginia herkennen.

    Als toekomstig leerkracht Nederlands is dit een goed boek om in het achterhoofd te houden en eventueel te gebruiken bij een les waarbij je flashbacks bespreekt.

    Groetjes,
    Jasmien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kende dit boek nog niet maar kan zeker de relevantie ervan zien. Volgens mij worden veel leerlingen hiermee geconfronteerd en dan kan een boek een soort steun bieden. Al lijkt het ook veelzijdiger dan wat de titel doet vermoeden. Ik ben alvast benieuwd en heb de titel genoteerd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten