"Zeg iets!"

Zeg iets! - Reine De Pelseneer

- Een roman over relaties, terreur, trauma, verlies en verdriet - 


"Ben werkt in een bloemenwinkel. Hij raakt geïntrigeerd door Liv, een meisje bij wie hij een boeket aflevert. Ben herkent in haar ogen zijn eigen verdriet. Maar Ben en Liv kunnen maar moeilijk praten over de traumatische ervaringen uit het verleden. Vinden ze de moed om zichzelf te zijn bij elkaar?"

De titel van dit boek sprak me meteen aan. De korte inhoud, die niet veel prijs gaf over wat er in het boek zou gebeuren, wekte alvast mijn nieuwsgierigheid en ik had meteen zin om het boek te lezen. Ik lees doorgaans graag boeken met een zwaardere thematiek en het zag ernaar uit dat dit boek niet zomaar over koetjes en kalfjes zou gaan...  

Het verhaal zelf gaat over een waaier aan hedendaagse thema's, zoals verdriet, frustratie, gemis, opgekropte gevoelens, angst ... Thema's waar je als lezer misschien niet meteen vrolijk van wordt, maar die wel goed verwoord werden in het boek. Door de focus op de aanslagen van 22 maart in Brussel, heeft het verhaal op zich ook een herkenbaarheid. We herinneren ons die aanslagen en dat roept bepaalde emoties op. Het was, voor mij althans, positief dat de schrijfster dit thema in een jeugdboek verwerkte. 
Ondanks de verwachting dat het een zwaar boek zou worden, kwamen er toch ook 'leukere' thema's, zoals liefde en romantiek, aan bod. Dit maakte het geheel net iets luchtiger en minder zwaar om te lezen. 

De goed uitgewerkte personages vond ik zeker herkenbaar voor jongeren. Hoewel de personages rond de 18 jaar oud zijn, hebben ze ook voor jongere lezers iets herkenbaars, volgens mij. Dit zorgt ervoor dat je je goed kan inleven in het verhaal. Doordat het verhaal beurtelings verteld wordt door Liv en Ben, kreeg je een goed beeld van beide personages. Ik kon me al snel een voorstelling maken van de twee en voelde met hen mee.

Hoewel het boek naar mijn gevoel een beetje traag op gang kwam, kon ik me toch laten meenemen in het verhaal. De vlot geschreven en korte hoofdstukken zorgde ervoor dat het boek prettig leesbaar was. In het rijk gevulde boek was er misschien een kleine overdaad aan verschillende bijkomstige thema's (als ik ze allemaal moet opnoemen, ben ik een tijdje bezig), maar uiteindelijk stoorde me dat niet heel erg tijdens het lezen. 

Conclusie: Aanrader voor jongeren ouder dan 14 jaar! 


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren


(Bron: De Pelseneer, R. (2018). Zeg iets! Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn.) 


- Boek Kinder- en Jeugdjury 2 -

Reacties