"Girl"

Girl - Een film van Lukas Dhont (2018)




"Girl schetst het leven van de 15-jarige Lara, wiens grootste droom het is om carrière te maken als ballerina. Maar haar lichaam stribbelt tegen, want Lara is geboren als jongen. Echter, samen met haar vader en jonge broertje tracht ze de wereld te trotseren."

Meestal gaat mijn voorkeur bij films eerder uit naar spannende films. Maar ook nu koos ik toch voor een film van een ander genre (mijn vorige blogpost over een film, was ook van een ander genre). De film "Girl" stond al langer op mijn lijstje van 'nog te bekijken'. 
Ik verwachtte bij deze titel, in eerste instantie, een romantisch verhaal te zien, een beetje cliché misschien. 
Omdat er in de media al heel wat over de film werd gezegd én de film ook prijzen won op het filmfestival in Cannes, wist ik wel min of meer waarover de film zou gaan.

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal: de transitie van Nora Monsecour. De film wil iets vertellen over hoe we in onze samenleving omgaan met gender, mannelijkheid en vrouwelijkheid, maar gaat hierbij niet diep in op vooroordelen en onbegrip bij andere mensen. Het drama komt niet hoofdzakelijk voort uit haatreacties uit de omgeving van Lara. Er zijn wel voorbeelden van vooroordelen en discriminatie in de film te zien, maar de focus ligt vooral op Lara die, met veel steun vanuit haar omgeving (vader, familie, ...), een manier zoekt om met haar ontdekkingsreis en haar droom om te gaan. 
Vandaag de dag is het thema van deze film een belangrijk thema dat herkenbaar is voor vele mensen, ook al worden ze er niet meteen, in hun directe omgeving, mee geconfronteerd. De film gaat namelijk ook over onzekerheid, (negatief) zelfbeeld, ... Dit zijn universele thema's waar iedereen wel eens mee te maken krijgt. 

"Girl" heeft me wel cultureel verrijkt, omdat ik de film anders vond dan andere films. Daarom ben ik blij dat ik hem bekeken heb. Er werd relatief weinig gesproken in de film en niet alles werd uitgelegd. Vooral door beeld, muziek, beweging en expressie werd de innerlijke beleving van Lara weergegeven. Het is het soort film dat misschien niet iedereen kan boeien, maar voor mij waren de woorden vaak overbodig en werd het verhaal sterk overgebracht op de kijker. Er gebeurde geen veelvoud aan grootse, spectaculaire dingen, maar de film wist mij wel te raken in zijn eenvoud, door zijn boodschap en de manier waarop deze weergegeven werd.

Ik denk dat er, na het bekijken van de film, zeker mogelijkheden zijn om de film tijdens de lessen Nederlands te bespreken. Dit zou zowel filmtechnisch kunnen (beelden, muziek, perspectieven ...) als thematisch (gender, sekse,...). Het lijkt me wel dat de film eerder te bespreken is in hogere jaren van het middelbaar onderwijs, mede door het ietwat schokkend einde. Voor een eerste graad, en misschien ook de tweede graad, zou ik de film misschien wat 'moeilijker' vinden om te bespreken.


Heb je deze film zelf al bekeken? Wat vond jij ervan? Zou jij de film in de les gebruiken?
Laat het me zeker weten. 


Veel kijkplezier!
Yana Vermeiren


- Filmvoorstelling - 

Reacties

  1. Nina Van Vaerenbergh26 december 2020 om 13:27

    Dag Yana,

    Ik heb de film Girl in het verleden ook al gezien, en vond hem echt prachtig. Volgens mij is het een film die je perfect kan verwerken in een van je lessen of zelfs vakoverschrijdend rond kan werken, gezien dit onderwerp ook vakoverschrijdend is. Het thema transgender moet naar mijn idee zeker bespreekbaar zijn en is op die manier misschien meer toegankelijk bij jongeren en gemakkelijker om een conversatie rond te starten. Ik denk dat het thema voor velen nog heel gevoelig ligt, zowel op cultureel gebied als op gebied van onwetendheid. Maar zoals je zelf aangeeft, toch meer gepast in de hogere graden, er komen heel wat pijnlijke momenten voor in de film alsook het einde dat heel schokkend is. Je spreekt van veel stiltes in de film, die je zelf moet invullen, hier is al een basis van begrip nodig om de film ten volle te kunnen verstaan en lijkt me dan inderdaad ook meer gepast voor een tweede of derde graad.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten