'Minder kunst is intriest. Voor kinderen en leerkrachten'

 



'De kunstleerkrachten zijn boos en ongerust over het verdwijnen van de artistieke vakken in het secundair. Honderden symbolische sollicitatiebrieven aan minister Ben Weyts en aan Lieven Boeve, topman van het Katholiek Onderwijs, moeten dat duidelijk maken. "We worden verdrukt." zeggen de leerkrachten.'

Dit artikel verscheen op 17 november in De Standaard (online). Het artikel haalt aan dat, nu de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad concreter worden, er meer zicht is op wat er met de vakken MO, PO, esthetica zou gebeuren. Een nieuw vak, MEAV, wordt opgenomen in model-lessentabellen voor elke richting en zou een verplicht vak worden van één uur per week dat leerlingen één keer per graad moeten volgen (dus bijv. in het 3de en 5de jaar). Bij dit vak zien leerlingen meer over maatschappijleer, economie en artistieke vorming. In beroepssecundaire richtingen verdwijnen muziek en PO en wordt het een (klein) luikje binnen het vak MAVO. 

Ik wil eerst alvast aangeven dat ik de bezorgdheid van de leerkrachten MO, PO en esthetica zeker begrijp en dat ik zelf niet zeker ben of dit een positieve evolutie zou zijn. Bij het vak MAEV zullen leerlingen amper 10 uur per 2 jaar geconfronteerd worden met kunst (muziek, beeld, ...). Dit is erg weinig, volgens mij. Anderzijds zijn er vele leerkrachten die vrezen voor hun job, wat natuurlijk ook te begrijpen is. 

De vakken MO, PO en esthetica blijven complementair (ze waren dit altijd al) en elke school kan ervoor blijven kiezen om complementaire uren aan artistieke vorming te besteden. De meeste scholen kozen er, tot nu toe, ook voor om deze vakken in hun aanbod op te nemen. De vraag is natuurlijk of scholen dit gaan blijven doen, nu er een verplicht vak komt waarbinnen kunst ook aan bod zal komen. Scholen staan voor vele keuzes binnen een beperkt aantal uren. Dat maakt het niet makkelijk. 

Persoonlijk vind ik het belangrijk om artistieke vakken aan bod te laten komen in het secundair. Het is een manier om onszelf te uiten en zelf vond ik deze vakken ook erg interessant en boeiend in het secundair. Zeker nu we, tijdens deze coronapandemie, reeds zagen hoe belangrijk muziek, kunst, expressie, ... is voor vele mensen, lijkt het mij jammer om per 2 jaar slechts 10 uur aan kunstonderwijs te krijgen. 

Nu wil ik jullie even aan het denken zetten:
Wat denken jullie? Is het een goede zaak om kunstvakken minder aan bod te laten komen? 


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren


Lees het volledige artikel op:                                                            https://www.standaard.be/cnt/dmf20201117_95649481?&articlehash=D69FF3F40A32F38556F36B3815BF83041D5F4E5E7F2D1AE616C277F147C8E3DFC80A67174E7BDAB53DE12A8DB2271BB3770C4A6E8B4DDA8C6BEC57F7C0F8065E  

of via dit document: https://drive.google.com/file/d/13LWL73VV5TXk4vjDaGtyeWFlbgSFDYlM/view?usp=sharing 


(Bron: Maenhout, K. (17 november 2020). Minder kunst is intriest. Voor kinderen en leerkrachten. Geraadpleegd op november 19, 2020, van De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20201117_95649481?&articlehash=D69FF3F40A32F38556F36B3815BF83041D5F4E5E7F2D1AE616C277F147C8E3DFC80A67174E7BDAB53DE12A8DB2271BB3770C4A6E8B4DDA8C6BEC57F7C0F8065E

- Mediaknipsel 1 -

Reacties