Reality check

 - Reality Check - 

Deze reality check schrijf ik niet aan het begin van mijn opleiding. Ik startte in februari reeds met de opleiding 'Leerkracht Secundair Onderwijs' en volgde toen de vakken Nederlands 2 en Nederlands 4. Voor deze vakken hield ik dit cultuurportfolio al bij en schreef ik al heel wat blogberichten, zoals jullie kunnen zien. 

Toch zal ik in dit bericht weergeven in welke mate ik tot hiertoe al cultuur beleefde en wat ik zeker nog wil bereiken aan het einde van de opleiding. 

Om te beginnen, vertel ik jullie graag dat ik fan ben van boeken. Hoewel de tijd hiervoor me af en toe ontbreekt, probeer ik toch dikwijls te lezen. Ik lees graag spannende boeken met een onvoorspelbaar einde. Vooral thrillers, detectives en actieboeken passeren de revue. Van tijd tot tijd lees ik ook romantische boeken of tienerboeken, maar die dragen niet meteen mijn voorkeur weg. 

Na het lezen van een goed boek, spreek ik ook graag over het boek dat ik las. Ik vind het interessant om de mening van anderen te horen en kort even stil te staan bij de beleving van het boek door iemand anders. En dit niet enkel na het lezen van boeken. Ook na het bekijken van films, theater, concerten ea. is het fijn om hierover in gesprek te gaan.

Naar de bioscoop gaan of een concert meepikken, doe ik ook regelmatig. Andere culturele activiteiten staan minder vaak op de agenda. Ik zou dus graag wat meer tijd maken voor theater en toneel, musicals, musea, de Boekenbeurs, ... Dit zou ook zeker bijdragen aan mijn culturele ontwikkeling. Vorig semester had ik reeds enkele culturele activiteiten op de planning staan, maar jammer genoeg stak COVID-19 hier toen een stokje voor. Ik wil dus ook zeker en vast eens op zoek gaan naar leuke alternatieven vanuit 'mijn eigen kot'. 

Op het einde van de opleiding wil ik graag zoveel mogelijk verschillende vormen van cultuurparticipatie geprobeerd hebben (in de mate van het mogelijke). Het zou fijn zijn dat ik, als toekomstig leerkracht Nederlands, de leerlingen kan motiveren om zelf een volwaardig cultuurparticipant te worden. Dit kan, volgens mij, enkel als je zelf ook aan cultuurbeleving doet en je je op cultureel gebied steeds verder kan en wil ontwikkelen.  

En jullie? Wat zouden jullie zeker nog willen lezen, bekijken, beleven ... tijdens jullie opleiding?


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren

- Opdracht: Reality check - 

Reacties