Op sociale media zag ik onlangs vele oproepen, vragen, opmerkingen, ... van studenten aan de universiteiten of hogescholen verschijnen. Allemaal gingen ze over het feit dat deze coronacrisis erg moeilijk is voor studenten en velen van hen erg onzeker zijn over examens e.d. Hierbij sluit ook het artikel aan dat ik kort even wil bespreken.
Onderstaand artikel verscheen op 16 mei in De Standaard. Het gaat over de Gentse Universiteit die lesgevers en examinatoren vraagt om goed na te denken over examenleerstof en te focussen op het toetsen van de essentiële competenties tijdens deze coronacrisis.
'We ontvangen signalen dat studenten door een heel moeilijke periode gaan. Wij zijn daarover bezorgd. Maak een duidelijk leerstofoverzicht voor uw vak en maak duidelijk aan studenten wat hoofdzaken en bijzaken zijn in de leerstof', zegt de Onderwijsraad van de UGent.
In het artikel wordt ook verwezen naar onderzoek dat de UGent voerde naar aanleiding van de coronacrisis. Daaruit blijkt dat één op vijf studenten zich depressief voelt en de helft van de studenten denkt dat hij of zij door de coronacrisis het academiejaar niet goed zal kunnen afronden. Ruim twee derde zegt het lastig te hebben om het afstandsonderwijs vol te houden. Volgens onderzoeker Maarten Vansteenkiste zitten studenten reeds in een lange periode van isolement. De examenperiode van december en januari was al een vrijwillig isolement en uiteindelijk is het al sinds maart dat ze opnieuw in dat isolement zitten. Andere onderzoeken lijken deze cijfers te bevestigen en vinden het verontrustend dat (sommige) studenten zichzelf minder goed verzorgen, kleden en wassen. Positief is echter dat er meer gesport wordt.
Zelf ervaar ik deze tijd ook zeker als moeilijk en onzeker. Er is een grote hoeveelheid informatie, taken, ... op ons afgekomen en ik kan echt wel begrijpen dat er studenten zijn die zich depressief voelen omwille van het isolement. Anderzijds probeer ik dit, vanuit mijn eigen ervaring tijdens de coronacrisis, ook een beetje te relativeren. 'Het is natuurlijk voor iedereen moeilijk, het is voor iedereen een bizarre tijd' en dit probeer ik dan ook zeker in mijn achterhoofd te houden. Al moet ik wel toegeven dat het me soms aan motivatie ontbreekt om het afstandsonderwijs vol te houden en de lessen goed te volgen. Het begint immers voor iedereen lang te duren en jammer genoeg is het nog niet meteen voorbij.
Ik vind het persoonlijk positief dat de aandacht erop gevestigd wordt. Ik denk dat het belangrijk is om rekening te houden met de omstandigheden en de lesinhoud, leerstof ... aan te passen, ook voor studenten in het hoger onderwijs. Naar mijn mening denk ik wel dat scholen zich hiervan bewust zijn en hiertoe oproepen.
Ook het Vlaams Parlement zal inspelen op een aantal vragen op vlak van leerkrediet, studietoelages, studievoortgang, examens enzovoort. Er wordt onder meer voorgesteld dat studenten geen leerkrediet of studietoelagen verliezen voor evaluaties en examens die niet konden georganiseerd worden. Verder zullen studenten bij de Raad voor studievoortgangsbetwistingen corona als overmacht kunnen inroepen, maar dit enkel na de tweede zittijd. Natuurlijk om te vermijden dat studenten die nu aan het blokken zijn massaal op de 'stop-knop' zouden drukken en om te motiveren om toch aan de eerste en tweede zittijd deel te nemen. Dat werd vandaag (28 mei 2020) meegedeeld. Er wordt dus wel degelijk gewerkt aan maatregelen voor studenten.
Hoe ervaren jullie de coronacrisis als student zijnde? Wat vinden jullie van de maatregelen van het Vlaams Parlement? Laat je reacties hieronder zeker achter!
Hopelijk kunnen we snel weer 'in real life' bij elkaar komen :)
Veel leesplezier!
Yana Vermeiren
Lees de volledige artikels op:
(Bron: De Standaard - 16 mei 2020)
(Bron: VRT News - Belga - 28 mei 2020)
- Mediaknipsel 6 -
Reacties
Een reactie posten