In Fons 9 verscheen het volgende artikel: 'Mediawijsheid in de les Nederlands - Meer dan nepnieuws'. Het artikel sprak me in de eerste plaats aan omdat we bij het vak Nederlands 4 een tijd geleden ook reeds aan de slag gingen rond het thema 'mediawijsheid'. Tevens vind ik dit persoonlijk een belangrijk thema in een wereld die steeds meer digitaal wordt.
Kinderen en jongeren begeven zich steeds vaker en vanaf jongere leeftijd op allerlei kanalen. Instagram, Facebook, TikTok, YouTube, WhatsApp, ... Voor kinderen en jongeren zijn deze apps dagelijkse kost. Ook Smartschool, de (digitale) krant, de radio, een tijdschrift, ... behoren tot de media. Zo loopt ons dagelijks mediagebruik snel op tot enkele uren per dag.
Daarom is het belangrijk om kinderen en jongeren ook wijs met media te laten omgaan. Mediawijs zijn gebeurt in onze hoofden: het is kritisch omgaan met media in alle vormen, als consument en als producent. Maar hoe zorgen we bij onze leerlingen (en onszelf) voor een wijzere omgang met media?
Het artikel in Fons geeft hiervoor lessuggesties en inspiraties als aanzet die tijdens de lessen Nederlands gebruikt kunnen worden.
Het artikel geeft een aantal verschillende activiteiten mee om in de les uit te proberen. De activiteiten vond ik goed om de mediawijsheid van leerlingen te onderzoeken en hun mediawijsheid te ontwikkelen. Daarnaast kunnen deze activiteiten ook aanzet geven tot bijv. schrijfopdrachten, presentaties, een debat, enzovoort.
Dit vind ik zelf positief en boeiend. Media(gebruik) maakt immers een groot deel van ons leven uit en komen we dagelijks tegen. Ik vind het persoonlijk dus zeker een onderwerp dat belangrijk is om te bespreken met kinderen en jongeren. Vooral omdat ik zelf ook elke dag in aanraking kom met media en ik het af en toe ook nog wel eens moeilijk vind om nepnieuws te onderscheiden van waargebeurde feiten. Het is, volgens mij, dus belangrijk om leerlingen hier bewust van te maken en hen de voordelen, maar ook de nadelen van media te laten zien.
En jij? Sta je zelf wel eens stil bij je digitale voetafdruk?
Hoe zou jij kinderen en jongeren hierbij laten stilstaan?
Veel leesplezier!
Yana Vermeiren
Het volledige artikel kan je vinden op:
https://www.dropbox.com/s/oxx9dd0llmewhyy/Fons%209.pdf?dl=0 (Fons 9, p.36-37)
- Artikel Vaktijdschrift 2 -
Reacties
Een reactie posten