'Blijf van de vakken godsdienst en levensbeschouwing af'





Opinie: 'De religieuze en levensbeschouwelijke vakken hebben een onvervangbare taak', reageert Hans Geybels op het voorstel om in het middelbaar onderwijs het mest te zetten in het aantal uren godsdienst.

Dit artikel verscheen een tijd geleden (september 2019) op de site van Knack. Hoewel het artikel al dateert van 2019, vind ik het als toekomstig leerkracht Rooms-Katholieke Godsdienst, toch belangrijk om hier even aandacht aan te schenken. Niet enkel omdat het uiteraard om het vakgebied gaat waarin ik later les zal geven (en dit voor mij dus jammer zou zijn als er enkele uren wegvallen), maar ook vanuit het belang van de lessen godsdienst en/of levensbeschouwing op zich.

"Een uurtje godsdienst minder doet er wel degelijk toe als je de school bekijkt als meer dan een apparaat om burgers klaar te stomen voor de arbeidsmarkt." Dit vond ik een treffende zin. Is het niet de bedoeling om, naast het klaarstomen van leerlingen voor de arbeidsmarkt, de leerlingen ook op te leiden tot 'goede burgers', tot kritische burgers en gelukkige mensen? En kan het vak godsdienst hen hier ook niet bij helpen?

En ja, uiteraard gaat het vak Rooms-Katholieke Godsdienst ook over God, Jezus en de Bijbel. Dat is een wezenlijk kenmerk van het vak. Toch ben ik ervan overtuigd dat godsdienst ook over meer (kan) gaan dan dat. Leerlingen komen, zoals het artikel aanhaalde, ook in contact met perspectieven om een zinvol leven uit te bouwen, met dingen die ze in de samenleving steeds minder ervaren zoals: wees de eerste om iets te doen en wacht niet op anderen; probeer er voor iedereen te zijn en niet enkel voor diegenen die iets voor jou kunnen doen; wacht niet met helpen, maar handel meteen; laat het algemeen goed ook primeren op het individuele enzovoort.

Ik besef natuurlijk wel dat sommige studenten het geen probleem zouden vinden als deze vakken gehalveerd werden of geschrapt zouden worden. Maar is dat het beste voor de opleiding van middelbare scholieren?

Het artikel focust vooral op het vak godsdienst en minder op het vak 'levensbeschouwing'. Persoonlijk zou ik het interessant gevonden hebben om ook uit andere vakken (zoals bv. islamitische godsdienst, joodse godsdienst, ..) en andere levensbeschouwelijke hoeken (bv. zedenleer) enkele meningen over het verminderen van deze vakken te horen.

Nu wil ik jullie even aan het denken zetten:
Wat denken jullie? Is halvering van de uren godsdienst (of andere gelijkaardige vakken) een goede zaak of niet? Wat zou een goed alternatief zijn volgens jullie?


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren





Lees het volledige artikel (opiniestuk) op:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/blijf-van-de-vakken-godsdienst-en-levensbeschouwing-af/article-opinion-1505353.html
(Bron: Knack - 4 september 2019)

- Mediaknipsel 3 -

Reacties

  1. Dag Yana,

    Leuk dat je ons ook aan het denken zet. Ik sluit me wel aan bij jouw mening. De levensbeschouwelijke vakken lijken op het eerste zicht geen fundamentele kennis mee te geven aan leerlingen zullen veel ouders en leerlingen denken. Toch zorgt het vak voor de ontwikkeling naar kritische en goede burgers zoals je aanhaalt. Ik denk vooral dat het vak de waarden en normen in de samenleving benadrukt en het de leerlingen laat nadenken over bepaalde situaties.
    In coronatijden hoorde ik dat het vak godsdienst op veel scholen nu even wordt geschrapt, maar ik weet niet of men hier wel goed aan doet. Is het nu niet de perfecte moment om eens goed na te denken over onze waarden en normen.
    Leuk onderwerp waar je veel over kan reflecteren!

    Groetjes,
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten