'Uiteindelijk profiteren alle schoolvakken van leerlingen die beter kunnen lezen'

'Beter leren lezen betekent meters maken'


Ik kwam dit artikel tegen in Knack. Naar aanleiding van de PISA-resultaten van december 2019, schreef hoogleraar Els Stronks 'Beter leren lezen betekent meters maken'. Het artikel sprak me meteen aan omdat ik ervaar dat jongeren inderdaad minder lezen en hier dus ook minder mee bezig zijn. Hoe kunnen we dit aanpakken? 

Uit het PISA-onderzoek komt naar voren dat Vlaamse én Nederlandse leerlingen steeds minder goed lezen. Op andere plekken in Europa gaat dit beter, zodat we dit niet kunnen wijten aan de aantrekkingskracht van sociale media. Els Stronks schreef daarom een pleidooi voor de leerlingen, maar ook voor alle volwassenen die zich zorgen maken over het leesonderwijs. 

Volgens Els Stronks is meters maken dé remedie tegen de leesachterstand van Vlaamse en Nederlandse jongeren. Die meters moeten gemaakt worden in de lessen Nederlands, maar kunnen even goed tijdens de lessen geschiedenis, biologie, wiskunde, ... gemaakt worden. Wat als leerlingen nu elke schooldag - ongeacht bij welk vak ze dit doen- een uur voor zichzelf zouden lezen? 
Mits de juiste onderwijsmiddelen voor leraren biologie, geschiedenis etc., kunnen zij met leerlingen in gesprek gaan over het boek dat gelezen werd. 
Alle schoolvakken zullen uiteindelijk profiteren van beter lezende leerlingen. 

Persoonlijk vind ik lezen ook zeer belangrijk. Het is uiteindelijk noodzakelijk om goed te kunnen lezen, zowel op school als in het dagelijkse leven. 
Ik moet eerlijk toegeven dat ook ik er soms echt tijd voor moet vrij maken. Door vele hobby's, ... kom ik ook niet altijd toe aan het lezen van een goed boek. 
Toch blijf ik het belangrijk vinden om leerlingen op allerlei mogelijke manieren te stimuleren tot lezen van boeken, teksten, ... Het blijft een uitdaging om lezen tot een feest te maken en leerlingen te motiveren tot lezen, zodat ze ook beter zullen lezen. 

Heb je zelf tips om leerlingen te motiveren tot het lezen van boeken, teksten, ...? Of heb je ideeën om hen beter te leren lezen? 
Laat het dan zeker weten!

Veel leesplezier!

Yana Vermeiren


Lees het hele artikel op: 
(Bron: Knack - 7 december 2019)

- Mediaknipsel 1 - 


Reacties