'Aan de slag met boeken tijdens de Jeugdboekenmaand'



In het vaktijdschrift Fons verscheen er in februari een artikel over aan de slag gaan met boeken tijdens de Jeugdboekenmaand. Het artikel sprak mij meteen aan omdat ik ervan overtuigd ben dat lezen een belangrijk onderdeel is van het vak Nederlands (maar ook binnen andere vakken). We kunnen dus zeker tips en tricks gebruiken om efficiënt aan de slag gaan met boeken tijdens de Jeugdboekenmaand, die plaatsvond van 1 tot 31 maart, maar ook tijdens alle andere maanden van het jaar.

"De organisator van de 49ste editie van de Jeugdboekenmaand, Iedereen Leest, wil kinderen en jongeren tussen 3 en 15 jaar aanzetten tot lezen. Een hele maand wordt de Jeugdboekenmaand gevierd in scholen, bibliotheken, boekhandels en gezinnen. Het thema van dit jaar wat 'Kunst', met als centrale vraag: "Wat doet kunst?". 
Kunst komt in vele vormen en gedaanten naar ons toe. We zien kunst ook in boeken. De Jeugdboekenmaand wil het aanbod van boeken over kunst voor kinderen en jongeren dan ook in de kijker zetten." 
Het artikel geeft informatie over het thema van de Jeugdboekenmaand en de talloze mogelijkheden die er zijn om met dat thema aan de slag te gaan.
Hoewel de Jeugdboekenmaand intussen voorbij is én COVID-19 wat roet in het eten gooide, kan je natuurlijk ook buiten de Jeugdboekenmaand  met dit thema en deze tips aan de slag in de klas. 

Steeds vaker worden we immers uitgedaagd om het leesplezier van kinderen en jongeren (terug) aan te wakkeren. Het is dus zeker een goede zaak dat hiervoor tips en tricks gegeven worden. Uit de resultaten van o.a. het PISA-onderzoek bleek immers dat het leesplezier achteruit gaat. Kinderen en jongeren lezen minder graag. Dat is jammer. 
Om het leesplezier van kinderen en jongeren aan te wakkeren, zal de leerkracht vaker creatiever uit de hoek moeten komen. Juist daarom vond ik het een fijn artikel om te lezen. Het geeft enkele leuke tips mee om het thema van de Jeugdboekenmaand te gebruiken in de lessen en hiermee spelenderwijs en creatief aan de slag te gaan. Het artikel moedigt aan om activiteiten op school én in de bibliotheek te organiseren en eraan mee te doen. En uiteraard moet dit niet enkel van 1 maart t.e.m. 31 maart gebeuren. 



Handig voor de (toekomstige) leerkracht: 
  • Het artikel geeft inspirerende boekentips en didactieken voor elke leeftijd om mee aan de slag te gaan in de klas. Aan de boekentips werd ook een creatieve opdracht gekoppeld. De boekentips in het artikel zijn een beperkte opsomming, meer boekentips zijn te vinden op www.jeugdboekenmaand.be.
  • Ook ontwikkelde de organisatie Iedereen Leest een educatieve handleiding voor leerkrachten in het basisonderwijs en de eerste graad secundair onderwijs. Je kan er allerhande werkvormen vinden die je in de klas kan inzetten wanneer je werkt met leesmateriaal (gratis te downloaden op www.jeugdboekenmaand.be). 

Heb je zelf nog leuke (boeken)tips bij het thema 'Kunst'? Laat het zeker weten!


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren



Het volledige artikel kan je vinden op: 

Reacties