'Graphic novels dingen ook mee naar Boonprijs'

 


'De Boonprijs, die nieuwe Vlaamse grote literatuurprijs die in maart 2022 voor het eerst wordt uitgereikt, sleutelt tussentijds aan zijn reglement. Vanaf de editie 2023 komen nu ook graphic novels in aanmerking.' 

Dit korte artikel verscheen op 16 december in De Morgen (online). Het artikel gaat over de nieuwe Boonprijs voor Nederlandstalige literatuur, die de opvolger zal zijn van de Fintro en de Gouden Uil. In het artikel wordt er gesproken over de aanpassing van de reglementen naar aanleiding van commentaar van enkele belangrijke stripuitgevers in ons land. Deze waren er niet over te spreken dat er geen plaats werd geboden aan de graphic novels om mee te dingen naar de literatuurprijs. 

Zelf ben ik niet erg vertrouwd met graphic novels. Ik heb er eigenlijk nog nooit één gelezen. Een duidelijk hiaat in mijn leeservaring dus, waar ik in de toekomst toch iets aan moet veranderen.

Dit wilt niet zeggen dat ik vind dat graphic novels niet mee opgenomen moeten kunnen worden in wedstrijden voor literatuurprijzen. Voor mij behoren graphic novels ook tot literatuur. Ze kunnen daarom, naar mijn mening, zeker ook in aanmerking komen voor het winnen van literatuurprijzen. 


Wat ik verder nog over graphic novels kwijt wil in functie van de lessen Nederlands:   

Een graphic novel kan in mijn ogen zeker interessant zijn voor jongeren en bijdragen tot leesbevordering en (meer) leesplezier. Voor jongeren is de drempel naar (meer) lezen misschien minder groot wanneer ze een graphic novel kunnen lezen in plaats van een dikke roman. Het lijkt me zeker nuttig om leerlingen kennis te laten maken met het genre van de graphic novel tijdens de lessen rond literatuur en hen de kans te geven zo'n graphic novel eens te lezen.


Wat is jullie mening hierover? Laat het me zeker weten in de reacties.


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren


- Meer weten over deze literatuurprijs of inspiratie nodig voor een goed boek: www.deboon.be 

- Lees het volledige artikel op: https://www.demorgen.be/tv-cultuur/graphic-novels-dingen-ook-mee-naar-boonprijs~bb9f9b36/   

of via dit document: https://drive.google.com/file/d/1wyZFo7FyJzkvhoxIuyjrkvEE7zKD4fnq/view?usp=sharing                                         


BronLeyman, D. (16 december 2021).  Graphic novels dingen ook mee naar Boonprijs. Geraadpleegd op 23 december 2021, van De Morgen: https://www.demorgen.be/tv-cultuur/graphic-novels-dingen-ook-mee-naar-boonprijs~bb9f9b36/     


- Mediaknipsel 2 - 


Reacties