"LEES! Hét boekenfestival in Antwerpen."

 LEES! Hét boekenfestival in Antwerpen.



Op 2 november trok ik, samen met een vriendin, naar het boekenfestival "Lees!" in Antwerp Expo.

Dit boekenfestival vond dit jaar voor het eerst plaats en werd georganiseerd als vervanging voor de boekenbeurs die jaarlijks in Antwerpen doorging. De organisatie beloofde zeven dagen vol boekenplezier, tal van interessante lezingen, signeersessies en optreden(s). 

Twee jaar geleden was ik al eens naar de boekenbeurs in Antwerpen geweest. Ik was dan ook erg benieuwd of dit nieuwe boekenfestival in dezelfde lijn zou liggen. Was het ook zo groots en sfeervol? Waren er dezelfde (bekende) auteurs aanwezig? Waren er evenveel standen van verkopers en uitgeverijen?  

Het boekenfestival pakte, net zoals de boekenbeurs, uit met signeersessies door verschillende auteurs en, natuurlijk, met een enorme verzameling aan boeken van allerhande verkopers en uitgevers. Daarbij kwamen ook de verschillende lezingen die gegeven werden door meerdere auteurs én de Boekathon, waarin Tom De Cock bekende auteurs interviewde. 

Hoewel het boekenfestival iets kleiner was dan de boekenbeurs (we waren op iets meer dan een uur rond) en er ook iets minder (bekende) auteurs de revue passeerden, was het wel de moeite waard. Er waren boeken (en activiteiten) te vinden voor jong en oud. 

Zelf vond ik het erg interessant om de lezing  van Griet Op de Beeck en Alicja Gescinska op het auteurspodium bij te wonen. Tijdens dit gesprek bespraken ze hun nieuwe boek en sneden ze enkele thema's aan die in hun boeken voorkomen. Ik moet toegeven dat ik dat niet vaak doe, lezingen bijwonen. Dit heeft mijn culturele blik zeker verruimd en lijkt me ook interessant om te doen met (iets oudere) leerlingen.  

De mix aan activiteiten maakte dat niet enkel ervaren lezers aan hun trekken kwamen, maar ook de minder ervaren lezers tot meer leesplezier konden komen. Zo waren er voorleesmomenten voor kinderen en jongeren, maar ook spelletjes die gespeeld konden worden en die het (leren) lezen bevorderden.   

Uiteraard kon ik het ook niet laten om toch weer enkele boeken aan te kopen om aan mijn collectie toe te voegen. 

Uiteindelijk mocht het festival meer dan 24.000 bezoekers en 500 auteurs verwelkomen. Volgende editie staat alvast op de agenda van 29 oktober 2022 tot en met 6 november 2022 in Antwerp Expo. Zeker de moeite om eens een kijkje te nemen! Ik ga volgend jaar graag terug. 


Veel leesplezier!
Yana Vermeiren


Bijlage: Ticket/Foto

- Cultuurevenement 2 -

Reacties

  1. Dag Jana,

    Ik heb zelf ook getwijfeld om naar het Boekenfestival te gaan, maar door omstandigheden ben ik niet kunnen gaan. Vroeger ging ik met mijn oma altijd naar de Boekenbeurs, ik vind het dus heel fijn om te lezen dat het nieuwe Boekenfestival iets gelijkaardig is. Ik ga dus zeker proberen om het Boekenfestival volgend jaar te bezoeken.
    Ook de lezingen die je beschreef leken me heel interessant.
    Over je aankopen moet je je zeker niet schuldig voelen, je hebt nooit genoeg boeken.

    Groetjes,
    Murielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Yana,

    Net zoals Murielle ben ik ook al vaak op de Boekenbeurs geweest. Ik hoorde dat er dit jaar een andere versie werd georganiseerd, maar omdat we met kinderen in quarantaine zaten, is het ons niet gelukt om in Antwerpen te geraken.
    Ik vind het heel leuk om te lezen dat ze er toch iets nieuws van hebben proberen te maken.
    Een oude formule, met enkele vernieuwde of nieuwere insteken.
    Ik denk dat we, als alles vlot loopt, toch gaan kijken naar hét boekenfestival, LEES! Staat genoteerd in mijn kalender voor volgend jaar!

    Groetjes,
    Kaat

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten