'Vlaamse regering lanceert cultuurzender en extra steunmaatregelen'

 



"De Vlaamse regering voert een nieuwe steunmaatregel in voor bedrijven die zwaar getroffen worden door de coronacrisis. Er wordt in het bijzonder aan de evenementensector gedacht. Grote bedrijven kunnen tot 2 miljoen euro ontvangen. Minister-president Jan Jambon (N-VA) kwam op de persconferentie ook nog met een verrassing: een nieuwe Vlaamse cultuurzender, 'Podium-19'."


Dit artikel verscheen op 19 december in De Standaard (online). Het artikel gaat over steunmaatregelen, in het bijzonder voor de evenementensector en de geestelijke gezondheidszorg. Daarnaast kondigt het artikel de komst van een nieuwe Vlaamse cultuurzender, 'Podium-19' aan, vanaf 21 januari.  

Uiteraard vind ik het zeer goed dat er aan de evenementensector en de geestelijke gezondheidszorg gedacht wordt en hiervoor extra steunmaatregelen genomen worden. Naar aanleiding van COVID-19 is het zeker nog belangrijker geworden om te werken aan mentaal welzijn. We weten immers allemaal dat de crisis enorm op ons mentale welzijn weegt. 

Toch werd mijn aandacht zeker ook getrokken door de nieuwe cultuurzender en wil ik hier dan ook kort iets over zeggen. Ik vond het zelf positief om dit te lezen, omdat ik het zeker interessant vind om de cultuursector op deze manier ook te ondersteunen. De nieuwe tv-zender wordt een gezamenlijke, virtuele zaal, waar nieuwe producties uit Vlaamse cultuurhuizen aan het publiek getoond zullen worden. Kijken kan via Telenet, Proximus of VRT Nu.

Hoewel ik graag terug 'in real life' naar de theaters, bioscopen,... zou gaan, is het toch een goed alternatief om vanuit je kot aan cultuur te doen, volgens mij. Ik ben dus zeker van plan om vanaf 21 januari eens een kijkje te nemen op 'Podium-19' en hun aanbod te ontdekken. Dit is misschien ook de kans om bepaalde vormen van cultuur te ontdekken, waarvoor ik eerder geen aandacht had en zo dus mijn culturele blik nog te verruimen.  


Kijken jullie ook?


Veel kijk- en leesplezier!
Yana Vermeiren


Lees het volledige artikel op: https://www.standaard.be/cnt/dmf20201219_96006908                                                            

of via dit document: https://drive.google.com/file/d/1p29277N3GuK9K9M7J4Q5k9jfyfPUo_KT/view?usp=sharing 


Bron: Ast. (2020, december 19). Vlaamse regering lanceert cultuurzender en extra steunmaatregelen. Geraadpleegd op 20 december 2020, van De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20201219_96006908

- Mediaknipsel 2 -



Reacties

  1. Dag Yana

    Tijdens mijn bezoek aan jouw cultuurportfolio viel mij onmiddellijk op dat ons oog op hetzelfde nieuwsbericht is gevallen. Ik heb een gelijkaardig artikel toegevoegd aan mijn cultuurportfolio zodat ook andere cultuurparticipanten op de hoogte worden gesteld van deze nieuwe zender.

    Net als jij ervaar ik cultuur ook liefst ‘in real life’, jammer genoeg is dat momenteel niet mogelijk gezien de huidige maatregelen. Gelukkig biedt de nieuwe zender Podium-19 ons de kans om vanuit onze woonkamer alsnog te genieten van verschillende culturele voorstellingen. Ik ben ook van plan om Podium-19 te ontdekken! Misschien kunnen we onze bevindingen over deze nieuwe zender met elkaar delen?

    Inez

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten