"All The Bright Places"

All The Bright Places - februari 2020 (Netflix)


"In haar donkerste moment helpt hij haar naar het licht - voor een levensveranderende reis naar vrijheid en ontdekkingen."

Vaak kies ik eerder spannende films om naar te kijken. Toch kunnen ook andere films mij zeker wel bekoren. Dit keer ging ik dus voor een ietwat ander genre, gewoon omdat ik daar zin in had ;) 
Ik verwachtte bij deze titel eerder een romantisch verhaal te zien, een beetje cliché misschien. Netflix omschrijft de film als 'een romantisch drama'. 

De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jennifer Niven. Het verhaal gaat over twee tieners: Violet Markey en Theodore Finch die na hun ontmoeting elkaars leven voorgoed veranderen. Ze ontdekken namelijk dat ze allebei moeilijkheden hebben met emotionele bagage uit hun verleden. Violet heeft het nog altijd erg moeilijk met de dood van haar zus en Theo probeert zijn bipolaire stoornis zo goed mogelijk onder controle te houden. Er ontstaat een krachtige band als ze aan een bevrijdende reis beginnen, op zoek naar de wonderen van Indiana.

Vandaag de dag is mentale gezondheid een belangrijk thema waar we niet blind voor mogen zijn. Zo zien we dat ook in deze film. 'All The Bright Places' laat op een mooie en boeiende manier zien hoe twee tieners omgaan met mentale problemen en welke effecten deze kunnen hebben op hun omgeving en hun relaties. Thema's als rouw, mishandeling en zelfmoord komen aan bod. 
Ondanks het zware thema werd de film, voor mij althans, nooit té zwaar en té donker om naar te kijken. Dit omdat er zeker ook minder heftige onderwerpen aan bod komen gedurende de film, zoals liefde en romantiek. De film gaat vooral in op de ervaringen van Violet en blijft eerder vaag over wat er in het hoofd van Theo omgaat. Hierdoor blijf je als kijker wel geboeid door het personage van Theo tot op het einde van de film. 
Deze film bundelde dus de nodige portie dramatische gebeurtenissen en romantiek tot één mooi geheel. 

'All The Bright Places' deed me een klein beetje denken aan schrijvers als John Green en Nicola Yoon en had iets weg van de film 'The Fault in Our Stars'. Hoewel ik deze laatste nog net iets diepgaander vond, wist ook deze film mijn aandacht zeker vast te houden. Het is ook pas op het einde dat je meer te weten komt over waar Theo mee te maken heeft en wat dat met hem doet. 
Het einde van de film was misschien een beetje voorspelbaar, maar daarom niet minder mooi en ontroerend. 

Ik zou, na het bekijken van de film, dan ook graag het boek een keertje lezen. 

Voor fans van ontroerende, dramatische en romantische films, is deze film zeker de moeite waard om eens te bekijken. 


Veel kijk- en leesplezier!
Yana Vermeiren


- Filmvoorstelling 1 (alternatief wegens COVID-19) - 
Gekozen alternatief: Cultuur vanop afstand: verslag film 2019 of 2020 -

Reacties